به گزارش قدس آنلاین، موضوع عوارضی آزادراه تبریز-سهند اکنون به سوژه داغ رسانههای استانی تبدیل شده است، گیتهای عوارضی که بی سر و صدا در دهه فجر انقلاب اسلامی شروع به کار کرد و بعد از چند روز شهروندان متوجه اعمال عوارضی برای عبور و مرور از این اتوبان ۲۰ کیلومتری شدند!
اتوبانی که قرار بود بعد از سالها مسیر ۴۵ دقیقهای سهند به طرف تبریز را به ۲۰ دقیقه کاهش دهد اکنون با اخذ عوارضی به گروگان گرفته شده و اکثر شهروندان عطای این اتوبان را به لقایش بخشیدهاند و با وجود ترافیک سنگین مسیر اتوبان قدیمی آذرشهر، این مسیر را ترجیح داده و برای رفت و آمد انتخاب میکنند.
اتوبان جدید تبریز-سهند قرار بود التیامی باشد بر دردهای ۲۰ ساله مردم سهند! از تصادفهایی که در مسیر پرخطر جاده ترانزیتی تبریز- آذرشهر رخ داد و چه تعداد بیمارهای اورژانسی ساکن سهند که در پشت این ترافیکها جان دادند تا بالاخره مسیری بدون ترافیک نصیب شهروندان سهندی شود و آنها در مدت زمان کمتری مسیر روزانه تبریز-سهند و بالعکس را بپیمایند.
نکتهای که از ابتدای افتتاح این اتوبان سر و صدا به پا کرد، نداشتن حداقلهای استاندارد جادهای بود، نداشتن روشنایی، آنتن ندادن تلفن همراه برای تماسهای اورژانسی، نداشتن دوربرگردان در این مسیر حدود ۲۰ دقیقهای، نبود تابلوهای راهنمای مسیر و علائم هشداردهنده و شیبهای تند که عبور و مرور از آن را به خصوص در فصل زمستان تقریباً غیر ممکن میکرد، از جمله معایب این جاده بود که در کمتر جادههای بین شهری ایران این نواقص قابل مشاهده است.
اما شهروندان سهندی که از ابتدای افتتاح اتوبان روزانه از آن تردد میکردند به امید عبور رایگان از این مسیر، چشم بر نواقص اتوبان بسته و با احتیاط به خصوص در فصل زمستان از این مسیر کوهستانی تردد میکردند.
طبق اعلام مسوولان، حدود ۷۰-۸۰ درصد مردم سهند به دلیل کمبود امکانات اداری و خدماتی همچنین برای رفتن به محل کار خود روزانه مجبور به رفت و آمد به تبریز میباشند.
نکتهای که حائز اهمیت است و موجب نگرانی شهروندان از اعمال عوارضی خودروها شده است چیزی فراتر از پرداخت هزینه عوارضی میباشد. مبلغی که ماهیانه با حداقل یکبار رفت و آمد از این اتوبان با مبلغ یارانه پرداختی دولت به یک خانواده ۴ نفره برابری میکند.
آنها معتقدند با اعمال عوارضی ارزش ملک در سهند روند نزولی به خود گرفته و باعث قهر سرمایهگذاری در این شهر جدید میشود. شهری که با ساخت بیش از ۶۵ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در ۴ سال آینده نیاز مبرمی به مشارکت و جذب سرمایهگذار داشته تا زیرساختها و نیازهای ضروری این حجم از جمعیت را در خود جای دهد.
شهری که طبق اعلام مسوولان شهری سهند تا پایان سال ۱۴۰۴ قرار است جمعیتی در حدود ۵۰۰ هزار نفر (نیم میلیون) را اسکان دهد با مشکلات عدیدهای در بخش درمانی، آموزشی، فرهنگی، تفریحی، اداری و خدماتی مواجه است. طوریکه طبق پیشبینیها برای اسکان این تعداد جمعیت تنها در بخش آموزشی نیاز به ساخت ۷۰ مدرسه جدید در طول این چهار سال ضروری به نظر میرسد!
اما آمار تقریبی عبور و مرور و درآمد حاصل از محل عوارضی اتوبان تبریز-سهند چقدر است؟
با توجه به اینکه دوربینهای گیت عوارضی اتوبان تبریز- سهند مجهز به سیستم تردد شمار هستند، برای تخمین تعداد خودروهای عبوری برای مدتی گیتهای عوارضی بدون اعمال مبلغ، میزان تردد روزانه خودروها را ثبت میکردند که طبق اعلام غیر رسمی مسوولان به خبرنگار فارس آمار ۲۰ هزار خودرو برای مسیر رفت و ۲۰ هزار خودرو برای مسیر برگشت که مجموعاً تعدادی در حدود ۴۰ هزار خودرو روزانه از این مسیر عبور و مرور میکنند.
حال با توجه به مشارکتی بودن این پروژه و درصد مشارکت پیمانکار نسبت به دولت که ۶۰ به ۴۰ عنوان شده است با یک حساب سرانگشتی درآمد روزانه این اتوبان قابل محاسبه است.
با در نظر گرفتن ۳ هزار تومان برای مبلغ عوارضی، درآمد روزانه این اتوبان از عوارضی دریافتی خودروها حدود ۱۲۰ میلیون تومان میباشد که سهم پیمانکار از این مبلغ روزانه ۷۲ میلیون – ماهیانه ۲/۱۶۰ میلیارد و سالانه حدود ۲۶ میلیارد تومان و سهم دولت روزانه ۴۸ میلیون تومان- ماهانه ۱/۴۴۰میلیارد و سالانه حدود ۱۷ میلیارد تومان بهصورت تقریبی محاسبه شده است.
غیر از این مبالغ باید جریمه عدم پرداخت به موقع عوارضی و ثبت تخلفات رانندگی و تجاوز از سرعت مطمئنه را اضافه کنیم که طبق گزارش شهروندان همین دوربینها قادر به ثبت تخلفات رانندگی هم هستند.
در مورد سهم دولت از عوارضی آزادراه تبریز-سهند، علی اصغر علیزاده رئیس شورای شهر سهند در گفتوگویی که در روز ۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ داشت اذعان کرد که یک ریال از این عوارضی به جیب دولت نمیرود و با اینکه دولت به تعهدات خود در قرارداد عمل کرده ولی از محل عوارضی دولت سهمی ندارد و تمام عواید آزادراه تمام و کمال متعلق به پیمانکار و بخش خصوصی اجراکننده پروژه میباشد.
اظهاراتی که به نظر میرسد تنها با انتشار و شفافسازی قرارداد آزادراه تبریز – سهند قابل اثبات هست، چیزی که تا کنون مسوولان امر اهتمام جدی برای رفع شبهات مربوطه نسبت به قرارداد نداشتهاند و در روزهای گذشته نماینده ولی فقیه در استان آذربایجانشرقی و جمعی از نمایندگان مجلس به آن اشاره و انتظار شفافسازی قرارداد منعقد شده با پیمانکار را داشتند.
عطاالله سرایی دیگر عضو شورای شهر سهند نیز در مورد آسیبهای اخذ عوارضی بر زندگی مردم سهند، بیان داشت: این تصمیم و اخذ عوارضی از مردم باعث مسکوت ماندن شهر سهند میشود!
وی ادامه داد: اخذ عوارضی در آینده مانع پیشرفت و رشد فزاینده شهر سهند و عدم رغبت متقاضیان مساکن نهضت ملی مسکن برای سکونت در این شهر خواهد شد. متقاضیان و جوانانی که اکثراً از شهر تبریز و شهرهای اطراف مشتاق به سکونت در این شهر بودند ممکن است با اعمال عوارضی برای عبور و مرور دچار تردید شده و باعث انصراف گسترده متقاضیان در این طرح ملی باشیم.
سرایی در مورد عدم وجود بستر لازم برای اشتغالزایی گسترده برای شهروندان سهندی گفت: بسیاری از ساکنین این شهر کار و شغل آنها در تبریز تأمین میشود و باید مسوولان امر توجه داشته باشند که این شهروندان راهی جز تردد روزانه به مرکز استان برای تامین معاش خود ندارند و باید برای رفاه حال مردم این مسائل مورد توجه قرار بگیرد و مشکلات رفت و آمد آنها تسهیل شود.
وی در پایان به اهتمام جدی تمام اعضای شورا برای پیگیری حذف عوارضی اتوبان تبریز- سهند اشاره کرد و اذعان داشت: روزی که از اعمال عوارضی با خبر شدم نامهای به تمام نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ارسال کردم و اعتراضات و مطالبات مردم را به سمع و نظرشان رساندم و از همه مسوولان ذیربط خواهش میکنم هر کاری از دستشان برمیآید برای رفع نگرانیهای مردم سهند انجام بدهند.
منبع: فارس
انتها ی خبر/
نظر شما